De Belgische modeontwerper Dries van Noten stopt als creatief directeur van het door hem opgerichte modehuis. De collectie die hij in juni op de mannenmodeweek in Parijs toont, zal zijn laatste zijn. Het merk Dries van Noten blijft bestaan; naar een nieuwe creatief directeur wordt de komende maanden gezocht.
“Ik bereid me al een tijdje voor op dit moment, en ik voel dat het tijd is om ruimte te geven aan een nieuwe generatie talenten om hun visie te delen met het merk”, schrijft de 65-jarige modeontwerper in een verklaring. “Ik wil mij nu richten op alles waar ik nooit de tijd voor had. Ik ben verdrietig, maar ook blij.”
Volgens het Spaanse mode- en parfumbedrijf Puig, dat in 2018 een meerderheidsbelang in het Antwerpse modehuis kocht, zal Van Noten betrokken blijven bij zijn merk “om aan bepaalde projecten te werken”.
Antwerpse Zes
Dries van Noten is een van de bekendste modeontwerpers die België heeft voortgebracht. Hij groeide op in een familie van kleermakers en kledingverkopers. Begin jaren 80 studeerde hij af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, net als tijdgenoten Ann Demeulemeester, Dirk Bikkembergs, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene en Marina Yee. Samen worden zij beschouwd als de Antwerpse Zes.
In 1986 begon de ontwerper zijn eigen modehuis. In eerste instantie richtte hij zich alleen op mannenmode, waarmee hij in 1991 debuteerde op de Parijse modeweek. Twee jaar later kwam daar ook een vrouwencollectie bij.
Sindsdien heeft de ontwerper ieder jaar vier collecties getoond aan pers, modeminnend publiek en vaste klanten als koningin Máxima en de Belgische koningin Mathilde. Onder leiding van grootaandeelhouder Puig werden de afgelopen jaren ook parfums en een make-uplijn gelanceerd.
“In de vroege jaren 80, als een jonge jongen uit Antwerpen, was het mijn droom om een stem te hebben in de mode. Met een reis die mij naar Londen, Parijs en verder bracht, en dankzij de hulp van velen die mij steunden, werd die droom werkelijkheid”, schrijft Van Noten.
Verhaal vertellen
De creaties van de modeontwerper kenmerken zich door interessante combinaties van kleur en textuur, waarbij verfijnd vakmanschap vooropstaat. Met zijn shows probeert de ontwerper bovenal een verhaal te vertellen.
Van Noten durfde zich ook kritisch uit te spreken over de gang van zaken in de modewereld. Op het hoogtepunt van de pandemie, in mei 2020, schreef hij een open brief waarin hij opriep om de snelheid en seizoensgebondenheid van de mode-industrie aan te passen en zo minder stoffen en voorraden te verspillen.